Rechtspersonenbelasting - Beheer van de aangiften

FOD Financiën

Deze tabel geeft, per aanslagjaar, een overzicht van de indiening van de aangiften in de rechtspersonenbelasting en van hun behandeling. Omdat de uiterste datum voor het indienen van de aangifte kan variëren, gebruiken we meestal de situatie op 30 juni van het jaar volgend op het aanslagjaar vermits dat de definitieve toestand zou moeten weergeven. De laatste jaren merken we dat het beheer van de aangiften verder loopt dan deze datum. Daarom vermelden we voortaan de definitieve toestand op 31 december van het jaar volgend op het aanslagjaar (bijvoorbeeld voor aanslagjaar 2022, inkomsten 2021: definitieve toestand op 31 december 2023). We zullen de gegevens over het lopend aanslagjaar, waarbij we de tussentijdse situatie op 31 december presenteren, op een later tijdstip bijwerken. Het indienen van de aangiften via de toepassing Biztax is verplicht sinds het aanslagjaar 2014. Een onderneming kan enkel een papieren aangifte indienen als ze niet over de nodige technische middelen beschikt (computer en internet). In dat geval moet de onderneming een vrijstelling vragen bij haar belastingkantoor. Die aanvraag moet ze jaarlijks opnieuw doen. De verificaties door de teams beheer starten onmiddellijk vanaf de ontvangst van de aangiften en worden vooral verdergezet in het volgende jaar. Is de aangifte correct, dan wordt die ingekohierd op basis van de aangegeven inkomsten. Is de aangifte niet correct, dan zal die het voorwerp zijn van een: rechtzetting (als de correctie in het nadeel van de belastingplichtige is) of ontheffing (als de correctie in het voordeel van de belastingplichtige is). Door de coronacrisis in 2020 zag de Algemene Administratie van de Fiscaliteit zich genoodzaakt om het contact met de belastingplichtigen op te schorten. Dat had tot gevolg dat ze vertraging heeft opgelopen voor de behandeling van de niet-indieners (dat omvat de verzending van herinneringsbrieven gevolgd door een aanslag van ambtswege of een seponering), zowel voor het aanslagjaar 2019 als voor het aanslagjaar 2020. De Algemene Administratie van de Fiscaliteit is een doelgroepgerichte organisatie met drie administraties: de Administratie Particulieren; de Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen; de Administratie Grote Ondernemingen. Er zijn enkele uitzonderingen: Tot 30 juni 2020 omvatte de Administratie Particulieren ook het Polyvalent centrum Eupen dat alle dossiers van het Duitstalige landsgedeelte behandelde: particulieren, kleine en middelgrote ondernemingen en grote ondernemingen. Op 1 juli 2020 werd dat centrum opgeheven. Die dossiers worden voortaan behandeld door de centra P Luik en KMO Luik, in functie van de aard van de belastingplichtige. De Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen omvat ook: het controlecentrum Brussel 4 dat de dossiers van de parlementsleden behandelt; tot 30 juni 2020 het Centrum Buitenland dat instond voor de behandeling van alle dossiers van niet-inwoners (natuurlijke personen en vennootschappen). Op 1 juli 2020 werd de naam ‘Centrum Buitenland’ veranderd naar ‘KMO Centrum Specifieke Materies’. Dat centrum is bevoegd voor: de bedrijfsvoorheffing en de roerende voorheffing van alle belastingplichtigen en alle niet-inwoners; de belasting van niet-inwoners; de btw voor niet-inwoners die aan de btw zijn onderworpen; de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen; de diverse taksen. De Administratie Particulieren behandelt voortaan dossiers van de niet-inwoners - natuurlijke personen die niet aan de btw zijn onderworpen. N.B.: Het Polyvalent centrum Eupen behandelde de vermelde aangiften voor de Administratie Particulieren.

Van / tot

2010-01-01 - 2023-12-31

Bijgewerkt

2024-02-07

Categorie

  • Economie en Financiën
  • Publieke Sector

Frequentie

Jaarlijks

Formaat

XLSX

Geografische dekking

België

Licentie

CC Zero (CC 0)