Automatische beveiligingssytemen

Infrabel

Percentage van kilometers hoofdspoor dat uitgerust is met een beveiligingssysteem op het gehele spoorwegnet. In België bestaan er drie verschillende hulpsystemen, die zo ontworpen zijn dat ze perfect naast elkaar kunnen functioneren. Memor-krokodil geeft een automatische waarschuwing aan de bestuurder TBL1, geeft een automatische waarschuwing aan de bestuurder en maakt een automatische stop bij het voorbijrijden van een stoptonend sein TBL1+ geeft een waarschuwing aan de bestuurder en maakt een automatische stop maar voert ook een plaatselijke controle uit op de snelheid, waarbij bescherming wordt geboden aan gevaarpunten (bij het naderen van een sein). Het European Train Control System (ETCS) is een automatisch treincontrolesysteem dat informeert, controleert en corrigeert met behulp van bakens op het spoor en van een informaticasysteem in de stuurcabine van de trein. De bakens op het spoor detecteren de exacte locatie van de trein, zodat de maximale toegelaten snelheid kan worden bepaald. Daarnaast zal het ETCS-systeem de treinbesturing ook controleren en indien nodig corrigeren (bv. het kan de snelheid van de trein automatisch corrigeren of de noodrem activeren)  Meer info op onze corporate website Via het TEN-T-programma (Trans-European Transport Network) en het CEF-programma (Connecting Europe Facilities) kregen we al meermaals financiële steun van de Europese Unie om ons spoornet met ETCS te beveiligen.

Bijgewerkt

2022-07-05

Categorie

Transport

Formaat

  • JSON-LD
  • CSV
  • N3
  • PARQUET
  • JSON
  • RDF/XML
  • TTL
  • XLSX

Geografische dekking

België

Identificatie

https://opendata.infrabel.be/explore/dataset/automatische-beveiligingssytemen/

Licentie

CC Zero (CC 0)