Doe mee
Deel je datasets en toepassingen met de open data community
Deze datalaag, geïntegreerd in het Europese rapport van 2012, lokaliseert de blootstelling aan geluid dat uitsluitend afkomstig is van spoorwegroutes volgens de Lden-index in de grote Waalse agglomeraties. De gegevens worden hier gepresenteerd in de INSPIRE-compatibele versie. Het in kaart brengen van het spoorweglawaai in de grote Waalse agglomeraties op basis van brongegevens uit 2011 is de eerste verwezenlijking en, in zijn huidige vorm, de verwijzing naar dit niveau. Geluidskaarten zijn gemeld aan het Europees Milieuagentschap en zijn opgenomen in het verslag van 2012. De Lden-index is een van de twee indicatoren die worden aanbevolen door de Europese Richtlijn 2002/49/EG, met betrekking tot de beoordeling en beheersing van omgevingslawaai, om het geluidsniveau te meten dat omgevingslawaai beschrijft. In de zin van de richtlijn wordt deze uitstoot veroorzaakt door vervoermiddelen, weg-, spoor- of luchtverkeer of is deze afkomstig van locaties met een industriële activiteit. Deze gegevenslaag heeft betrekking op het in kaart brengen van het geluid dat wordt gegenereerd door spoorlijnen die belangrijke Waalse agglomeraties (Luik en Charleroi) doorkruisen in 2011 volgens de Lden-index. De Lden-index staat voor "Level Day - Evening - Night". Het is daarom een indicator van het totale geluidsniveau gedurende 24 uur (dag, nacht en nacht) die wordt gebruikt om het ongemak te beschrijven dat gepaard gaat met blootstelling aan lawaai. Het wordt berekend aan de hand van de indicatoren "Lday", "Levening" en "Lnight", de gemiddelde geluidsniveaus over de perioden 7u-19u, 19u-23u en 23u-7u. Lden wordt uitgedrukt in decibel A (dB(A)), de eenheid die wordt gebruikt om de gevoeligheden van het menselijk oor weer te geven. In de berekening van Lden worden de indicatoren “Levening” en “Lnight” gewogen om rekening te houden met het feit dat we op hetzelfde niveau gevoeliger zijn voor lawaai tijdens deze perioden: - +5 dBA in de avondperiode, wat betekent dat een voertuig dat 's avonds rijdt, wordt beschouwd als gelijkwaardig aan bijna drie voertuigen die overdag rijden; - +10 dBA 's nachts, wat betekent dat een voertuig dat 's avonds rijdt, wordt beschouwd als gelijkwaardig aan bijna tien voertuigen die overdag rijden. Volgens de criteria die in 2011 zijn vastgesteld voor het in kaart brengen van geluid afkomstig van spoorwegassen in grote agglomeraties, bestrijkt de gegevenslaag alle delen van spoorwegen die het grondgebied van agglomeraties met 100 000 inwoners en meer doorkruisen. In het Waalse Gewest zijn dit de gemeenschappelijke gebieden Luik en Charleroi. Alleen deze gebieden vallen onder de mapping. De indicator is gemiddeld over een kalenderjaar. De datalaag is dus representatief voor een regionale jaarsituatie. Het is opgesteld op basis van brongegevens uit 2011. Daarom transcriberen de gegevenslagen lawaaiblootstelling aan deze periode. De informatie werd in 2012 aan het Europees Milieuagentschap gerapporteerd en is daarom opgenomen in het verslag van 2012. De gegevenslaag is een vectorlaag met als attribuut de waarde Lden. Er worden vijf blootstellingscategorieën geselecteerd: 55-59, 60-64, 65-69, 70-74 en meer dan 75 dB(A). De lage en hoge waarden van de betrokken blootstellingscategorie worden als attribuut in herinnering gebracht.
Deel je datasets en toepassingen met de open data community