Doe mee
Deel je datasets en toepassingen met de open data community
Deze reeks gegevens heeft betrekking op de strategische geluidsbelastingkaarten van wegen die meer dan 3 miljoen voertuigen per jaar in Wallonië ondersteunen. De gegevenslagen waaruit de verschillende geluidsbelastingkaarten bestaan, zijn afgeleid van de Europese Richtlijn 2002/49/EG inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai. Voor de toepassing van de richtlijn wordt omgevingslawaai gedefinieerd als "ongewenst of schadelijk extern geluid dat voortkomt uit menselijke activiteiten, met inbegrip van geluid dat wordt voortgebracht door vervoermiddelen, weg-, spoor- of luchtverkeer en afkomstig is van locaties van industriële activiteit zoals gedefinieerd in bijlage I bij Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24 september 1996 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging". De richtlijn is in het Waals Gewest vastgesteld en omgezet bij het besluit van de Waalse regering van 13 mei 2004 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai. De geluidsrichtlijn heeft tot doel de blootstelling aan lawaai van de bevolking te voorkomen en te verminderen en voorziet in een gemeenschappelijke aanpak van de beheersing van omgevingslawaai in alle lidstaten. In dit verband moeten de volgende acties worden uitgevoerd: - bepaling van de blootstelling aan omgevingslawaai door middel van geluidsbelastingkaarten, met behulp van beoordelingsmethoden die de lidstaten gemeen hebben; het publiek informeren over omgevingslawaai en de gevolgen daarvan; de vaststelling door de lidstaten van actieplannen op basis van de resultaten van geluidsbelastingkaarten om, waar nodig, omgevingslawaai te voorkomen en te verminderen, met name wanneer blootstellingsniveaus kunnen leiden tot schadelijke gevolgen voor de menselijke gezondheid, en om de kwaliteit van de geluidsomgeving te behouden wanneer deze bevredigend is. In dit verband voorziet de richtlijn in de opstelling van strategische geluidsbelastingkaarten die afkomstig zijn van wegen met een verkeersvolume van meer dan 3 miljoen voertuigen per jaar. Het in kaart te brengen gebied bestrijkt de weggedeelten die zijn afgebakend door de AGW van 16/07/2020. Deze reeks brengt verschillende lagen oppervlaktevectorgegevens samen, namelijk: - Het gemiddelde geluidsniveau van de betrokken hoofdwegen volgens de Lden-index: De Lden (L=niveau, d=dag, e=avond, n=nacht) is een indicator van het totale geluidsniveau gedurende een dag (dag, avond en nacht), gemiddeld over een heel jaar. Het vertegenwoordigt het totale blootstellingsniveau aan lawaai en wordt gebruikt om het ongemak in verband met deze blootstelling te beschrijven; - Het gemiddelde geluidsniveau van de betrokken hoofdwegen volgens de Lnight-index: De Lnight (of Ln - Level Night) vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau van de nachtperiode, van 23:00 tot 07:00 uur, buitenshuis zonder correctie. Het maakt het mogelijk om slaapstoornissen te beoordelen; synthese van blootstellingsinformatie bij verschillende geluidsniveaus; - De territoriale aggregatie-eenheid die wordt gebruikt voor de synthese van blootstellingsinformatie. De Lden- en Lnight-niveaus worden uitgedrukt in A-gewogen decibel (dBA), de eenheid die het best overeenkomt met de werkelijke gevoeligheid van het menselijk oor. Zij worden vertegenwoordigd door stappen van 5 dB(A), overeenkomstig de richtlijn. De verkregen resultaten hebben alleen betrekking op de geluidsbron "wegverkeer". In reële blootstellingssituaties worden andere geluidsbronnen toegevoegd (verkeer op secundaire wegen, lawaai van verschillende activiteiten, lawaai van dieren, enz.), zodat de geluidsniveaus waaraan bewoners die langs wegen wonen, daadwerkelijk worden blootgesteld, hoger kunnen zijn dan die welke hier in aanmerking worden genomen. De informatie werd in 2022 aan het Europees Milieuagentschap gerapporteerd. Meer informatie is beschikbaar in de afzonderlijke factsheets voor elke gegevenslaag.
Deel je datasets en toepassingen met de open data community