Doe mee
Deel je datasets en toepassingen met de open data community
Deze veelhoekige gegevenslaag lokaliseert de blootstelling aan lawaai uitsluitend van hoofdwegen (3 tot 6 miljoen voertuigen per jaar) buiten agglomeraties volgens de Lnight-index en geïntegreerd in het Europese rapport van 2017. De gegevens worden hier gepresenteerd in de INSPIRE-compatibele versie. De Lnight-index is een van de twee indicatoren die worden aanbevolen door de Europese Richtlijn 2002/49/EG, met betrekking tot de beoordeling en beheersing van omgevingslawaai, om het geluidsniveau te meten dat omgevingslawaai beschrijft. In de zin van de richtlijn wordt deze uitstoot veroorzaakt door vervoermiddelen, weg-, spoor- of luchtverkeer of is deze afkomstig van locaties met een industriële activiteit. De Lnight (of Ln – Level Night)-index geeft het gemiddelde geluidsniveau weer dat over alle nachtperioden (van 23.00 tot 7.00 uur) in een jaar wordt bepaald. Deze index is per definitie een exclusieve geluidsindex voor de nachtperiode. Het wordt geassocieerd met slaapstoornissen. Het wordt uitgedrukt in decibel A (dB(A)), de eenheid die wordt gekozen om de gevoeligheden van het menselijk oor weer te geven. De ondergrens voor het geluidsniveau die voor de Lnight-index moet worden gerapporteerd, is 50 dB. Volgens de criteria die zijn vastgesteld voor het in kaart brengen van geluid afkomstig van de hoofdwegen, heeft de gegevenslaag alleen betrekking op die regionale weggedeelten waarvoor het wegverkeer tussen de 3 en 6 miljoen voertuigen per jaar bedraagt. Secties met wegverkeer van meer dan 6 miljoen voertuigen werden vooraf in kaart gebracht (2006). De gegevenslaag is een veelhoekige vectorlaag met als attribuut de waarde Lnight. 5 blootstellingsklassen worden in kaart gebracht: 50-54, 55-59, 60-64, 65-69 en > 70 dB(A). De lage en hoge waarden van de betrokken blootstellingscategorie worden als attribuut in herinnering gebracht. De indicator is gemiddeld over een kalenderjaar. De datalaag is dus representatief voor een regionale jaarsituatie. De kartering van de hoofdwegen (3 tot 6 miljoen voertuigen/jaar) is opgesteld op basis van brongegevens uit 2014 of verzameld begin 2015. Daarom transcriberen de gegevenslagen lawaaiblootstelling aan deze periode. De informatie is in 2017 aan het Europees Milieuagentschap gerapporteerd en daarom opgenomen in het verslag van 2017.
Deel je datasets en toepassingen met de open data community