Strategische geluidsbelastingkaarten van de belangrijkste spoorwegassen in Wallonië overeenkomstig Richtlijn 2002/49/EG – verslaglegging 2022

Helpdesk carto du SPW (SPW - Secrétariat général - SPW Digital - Département de la Géomatique - Direction de l'Intégration des géodonnées)

Deze reeks gegevens heeft betrekking op de strategische geluidsbelastingkaarten van spoorwegassen ter ondersteuning van meer dan 30.000 treinovergangen per jaar in Wallonië. De gegevenslagen waaruit de verschillende geluidsbelastingkaarten bestaan, zijn afgeleid van de Europese Richtlijn 2002/49/EG inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai. Voor de toepassing van de richtlijn wordt omgevingslawaai gedefinieerd als "ongewenst of schadelijk extern geluid dat voortkomt uit menselijke activiteiten, met inbegrip van geluid dat wordt voortgebracht door vervoermiddelen, weg-, spoor- of luchtverkeer en afkomstig is van locaties van industriële activiteit zoals gedefinieerd in bijlage I bij Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24 september 1996 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging". De richtlijn is in het Waals Gewest vastgesteld en omgezet bij het besluit van de Waalse regering van 13 mei 2004 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai. De geluidsrichtlijn heeft tot doel de blootstelling aan lawaai van de bevolking te voorkomen en te verminderen en voorziet in een gemeenschappelijke aanpak van de beheersing van omgevingslawaai in alle lidstaten. In dit verband moeten de volgende acties worden uitgevoerd: - bepaling van de blootstelling aan omgevingslawaai door middel van geluidsbelastingkaarten, met behulp van beoordelingsmethoden die de lidstaten gemeen hebben; het publiek informeren over omgevingslawaai en de gevolgen daarvan; de vaststelling door de lidstaten van actieplannen op basis van de resultaten van geluidsbelastingkaarten om, waar nodig, omgevingslawaai te voorkomen en te verminderen, met name wanneer blootstellingsniveaus kunnen leiden tot schadelijke gevolgen voor de menselijke gezondheid, en om de kwaliteit van de geluidsomgeving te behouden wanneer deze bevredigend is. In dit verband voorziet de richtlijn in de ontwikkeling van strategische geluidsbelastingkaarten die afkomstig zijn van spoorwegassen die meer dan 30000 treinovergangen per jaar ondersteunen. Het in kaart te brengen gebied bestrijkt de spoorwegtrajecten die zijn afgebakend door de AGW van 16/07/2020. Deze reeks brengt verschillende lagen oppervlaktevectorgegevens samen, namelijk: - Het gemiddelde geluidsniveau van de betrokken hoofdspoorwegen volgens de Lden-index: De Lden (L=niveau, d=dag, e=avond, n=nacht) is een indicator van het totale geluidsniveau gedurende een dag (dag, avond en nacht), gemiddeld over een heel jaar. Het vertegenwoordigt het totale blootstellingsniveau aan lawaai en wordt gebruikt om het ongemak in verband met deze blootstelling te beschrijven; - Het gemiddelde geluidsniveau van de betrokken hoofdwegen volgens de Lnight-index: De Lnight (of Ln - Level Night) vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau van de nachtperiode, van 23:00 tot 07:00 uur, buitenshuis zonder correctie. Het maakt het mogelijk om slaapstoornissen te beoordelen; synthese van blootstellingsinformatie bij verschillende geluidsniveaus; - De territoriale aggregatie-eenheid die wordt gebruikt voor de synthese van blootstellingsinformatie. De Lden- en Lnight-niveaus worden uitgedrukt in A-gewogen decibel (dBA), de eenheid die het best overeenkomt met de werkelijke gevoeligheid van het menselijk oor. Zij worden vertegenwoordigd door stappen van 5 dB(A), overeenkomstig de richtlijn. De verkregen resultaten hebben alleen betrekking op de geluidsbron "spoorwegverkeer". In reële blootstellingssituaties worden andere geluidsbronnen toegevoegd (verkeer op wegen, lawaai van verschillende activiteiten, lawaai van dieren, enz.), zodat de geluidsniveaus waaraan bewoners die langs wegen wonen, daadwerkelijk worden blootgesteld, hoger kunnen zijn dan die welke hier in aanmerking worden genomen. De informatie werd in 2023 aan het Europees Milieuagentschap gerapporteerd. Meer informatie is beschikbaar in de afzonderlijke factsheets voor elke gegevenslaag.

Van / tot

2021-01-01 - 2021-12-31

Bijgewerkt

2023-07-13

Categorie

  • Leefmilieu
  • Transport
  • Bevolking
  • Gezondheid

Frequentie

Wanneer nodig

Formaat

  • WMS
  • GEOPKG
  • ATOM

Geografische dekking

Wallonië

Identificatie

http://geodata.wallonie.be/id/a5dbe105-67df-48e5-af34-5e54b2a620c4

Licentie

CC Attribution 4.0