Doe mee
Deel je datasets en toepassingen met de open data community
Deze veelhoekige gegevenslaag lokaliseert de blootstelling aan lawaai uitsluitend van hoofdwegen (3 tot 6 miljoen voertuigen per jaar) buiten agglomeraties volgens de Lden-index en geïntegreerd in het Europese rapport van 2017. De Lden-index is een van de twee indicatoren die worden aanbevolen door de Europese Richtlijn 2002/49/EG, met betrekking tot de beoordeling en beheersing van omgevingslawaai, om het geluidsniveau te meten dat omgevingslawaai beschrijft. In de zin van de richtlijn wordt deze uitstoot veroorzaakt door vervoermiddelen, weg-, spoor- of luchtverkeer of is deze afkomstig van locaties met een industriële activiteit. De Lden-index staat voor "Level Day - Evening - Night". Het is daarom een indicator van het totale geluidsniveau gedurende 24 uur (dag, nacht en nacht) die wordt gebruikt om het ongemak te beschrijven dat gepaard gaat met blootstelling aan lawaai. Het wordt berekend op basis van de indicatoren "Lday", "Levening" en "Lnight", gemiddelde geluidsniveaus over de perioden 7u-19u, 19u-23u en 23u-7u. Het wordt uitgedrukt in decibel A (dB(A)), de eenheid die wordt gekozen om de gevoeligheden van het menselijk oor weer te geven. De laagste geluidsgrenswaarde die voor de Lden-index moet worden gerapporteerd, is 55 dB. Volgens de criteria die zijn vastgesteld voor het in kaart brengen van geluid afkomstig van de hoofdwegen, heeft de gegevenslaag alleen betrekking op die regionale weggedeelten waarvoor het wegverkeer tussen 3 en 6 miljoen voertuigen per jaar bedraagt. Secties met wegverkeer van meer dan 6 miljoen voertuigen werden vooraf in kaart gebracht (2006). De gegevenslaag is een veelhoekige vectorlaag met als attribuut de waarde Lden. 5 blootstellingsklassen worden in kaart gebracht: 55-59, 60-64, 65-69, 70-74 en meer dan 75 dB(A). De lage en hoge waarden van de betrokken blootstellingscategorie worden als attribuut in herinnering gebracht. De indicator is gemiddeld over een kalenderjaar. De datalaag is dus representatief voor een regionale jaarsituatie. De kartering van de hoofdwegen (3 tot 6 miljoen voertuigen/jaar) is opgesteld op basis van brongegevens uit 2014 of verzameld begin 2015. Daarom transcriberen de gegevenslagen lawaaiblootstelling aan deze periode. De informatie is in 2017 aan het Europees Milieuagentschap gerapporteerd en daarom opgenomen in het verslag van 2017.
Deel je datasets en toepassingen met de open data community