Doe mee
Deel je datasets en toepassingen met de open data community
Het doel van deze enquête is om de relatie te bestuderen tussen verschillende vormen van collectieve identificatie en interculturele relaties van Belgische studenten die zijn ingeschreven in stedelijke middelbare scholen die zijn aangesloten bij zowel het Vlaamse als het Franse onderwijssysteem. Een meertraps steekproefkader werd ontwikkeld om variatie in schoolcontexten te bereiken: de eerste multiculturele stedelijke gebieden werden geïdentificeerd en de tweede heterogene scholen binnen elke stad werden willekeurig geselecteerd. De enquête bevat informatie over 64 scholen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De enquête bevat vijf hoofdthema's. Het centrale thema is collectieve identiteit. In totaal werden zes verschillende identiteiten gemeten, namelijk de Belgische, regionale en etnische identiteiten. Bovendien werd de verbondenheid met de religieuze identiteit in kaart gebracht, evenals de identificatie van leerlingen met hun school en spoor. Een tweede centraal thema in de enquête was het meten van intergroepsrelaties. Vier verschillende aspecten werden in kaart gebracht, namelijk stereotypen en vooroordelen ten aanzien van etnische outgroups, attitudes over taalgebruik op school en een uitgebreide maatregel over het schoolklimaat. Onderwijspraktijken vanuit het oogpunt van studenten is het derde centrale thema in de enquête. Een vierde centraal thema was het in kaart brengen van de ervaringen van leerlingen en het bewustzijn van racisme en discriminatie. Tot slot werden psychologische kenmerken opgenomen, zoals het gevoel van nutteloosheid van studenten, betrokkenheid bij de studie en zelfrespect.
Deel je datasets en toepassingen met de open data community