Doe mee
Deel je datasets en toepassingen met de open data community
Deze tabel toont het aantal uitgevoerde controleopdrachten in een kalenderjaar. De tabel geeft ook een detail weer per type selectie: De centrale selectie omvat de belastingplichtigen die de Algemene Administratie van de Fiscaliteit centraal selecteert, op basis van risicoprofielen (= controleacties), om te laten controleren. De operationele diensten moeten die controles (= controleopdrachten) uitvoeren. De Algemene Administratie van de Fiscaliteit geeft prioriteit aan centraal geselecteerde controles omdat die controleaanpak garandeert dat belastingplichtigen van eenzelfde doelgroep een gelijke behandeling (controle-aanpak) krijgen en in gelijke omstandigheden evenveel kans hebben op een controle. De Algemene Administratie van de Fiscaliteit lanceert ook controleacties waarvan zij heel goed weet dat de productiviteitsratio en het rendement laag zullen zijn. Dat is echter volledig gerechtvaardigd, omdat het streven naar productiviteit en rendement niet het enige doel is bij de selectie van de te controleren dossiers. Aangiften kunnen ook worden gecontroleerd om na te gaan of een nieuwe regelgeving correct wordt toegepast, of om de evolutie van de compliance van de belastingplichtigen op te volgen. De lokale selectie laat de operationele diensten toe om, op basis van de lokale kennis, dossiers te selecteren waarvan zij verwachten dat de controle productief zal zijn. Een regelmatige analyse van de resultaten van die lokale selecties helpt op haar beurt om de centrale selectie te verbeteren. Een controle-opdracht kan meerdere aangiften omvatten en zelfs meerdere materies (bv. personenbelasting en btw). Het aantal controleopdrachten neemt af omdat de werklast per opdracht toeneemt. De toename van de werklast is het gevolg van meerdere factoren: De verbeterde selectie van productieve dossiers als gevolg van de systematische analyse van de feedback van eerdere jaren en van de bijdrage door experten uit de belastingkantoren voor het creëren van ‘risicoprofielen’. Daardoor vermindert het aantal niet-productieve dossiers dat snel wordt afgesloten, en neemt de gemiddelde werklast toe. Het invoeren van nieuwe acties of nieuwe profielen voor recurrente acties, waarvan de werklast per opdracht hoger ligt omwille van de toegenomen complexiteit en belangrijkheid van het uit te voeren werk. Door de coronacrisis in 2020 was de Algemene Administratie van de Fiscaliteit genoodzaakt om het contact met de belastingplichtigen op te schorten. Als gevolg daarvan werden de controleopdrachten later afgesloten. Toen die activiteiten konden worden hervat, bleek dat de controle van een aangifte door de bijzondere omstandigheden (met name het contact opnemen met de belastingplichtigen via Microsoft Teams) meer tijd vergde dan bij het begin van het jaar werd geraamd. In 2016 heeft de Algemene Administratie van de Fiscaliteit haar organisatiestructuur aangepast om te evolueren naar een doelgroepgerichte organisatie (particulieren, kleine en middelgrote ondernemingen, grote ondernemingen) en naar gestandaardiseerde werkprocedures (‘processen’). Die processen helpen om onze manier van werken te standaardiseren. Het proces Controle bestaat onder andere uit de volgende handelingen: de geïdentificeerde risico's bevestigen of ontkrachten; de controle uitvoeren volgens een vooraf bepaalde aanpak. De Algemene Administratie van de Fiscaliteit is een doelgroepgerichte organisatie met drie administraties: de Administratie Particulieren; de Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen; de Administratie Grote Ondernemingen. Er zijn enkele uitzonderingen: Tot 30 juni 2020 omvatte de Administratie Particulieren ook het Polyvalent centrum Eupen dat alle dossiers van het Duitstalige landsgedeelte behandelde: particulieren, kleine en middelgrote ondernemingen en grote ondernemingen. Op 1 juli 2020 werd dat centrum opgeheven. Die dossiers worden voortaan behandeld door de centra P Luik en KMO Luik, in functie van de aard van de belastingplichtige. De Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen omvat ook: het controlecentrum Brussel 4 dat de dossiers van de parlementsleden behandelt; tot 30 juni 2020 het Centrum Buitenland dat instond voor de behandeling van alle dossiers van niet-inwoners (natuurlijke personen en vennootschappen). Op 1 juli 2020 werd de naam ‘Centrum Buitenland’ veranderd naar ‘KMO Centrum Specifieke Materies’. Dat centrum is bevoegd voor: de bedrijfsvoorheffing en de roerende voorheffing van alle belastingplichtigen en alle niet-inwoners; de belasting van niet-inwoners; de btw voor niet-inwoners die aan de btw zijn onderworpen; de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen; de diverse taksen.
Deel je datasets en toepassingen met de open data community