Administratieve geschillen: ingediende en behandelde bezwaarschriften

FOD Financiën

Deze tabel toont per kalenderjaar: het aantal ontvangen bezwaarschriften (voor inkomstenbelastingen, btw, voorheffingen, diverste taksen); het aantal afgesloten bezwaarschriften; het aantal nog te behandelen bezwaarschriften aan het begin en het einde van het jaar. Administratieve geschillen zijn beroepen tegen fiscale heffingen, zoals bepaald in de wet. Het gaat om rechtsmiddelen binnen de administratie (bezwaarschriften en ambtshalve ontheffingen). Ze zijn specifiek gericht op het ontlasten van hoven en rechtbanken. Als een bezwaarschrift niet bij het correcte centrum (Particulieren, Kleine en Middelgrote Ondernemingen, Grote Ondernemingen) wordt ingediend, moeten we het intern doorsturen. Om dubbeltelling te vermijden, moeten we het aantal interne overdrachten uitsluiten uit het aantal nieuwe bezwaarschriften. De kleine verschillen tussen het aantal openstaande bezwaarschriften op 31 december en op 1 januari zijn het gevolg van dergelijke overdrachten wanneer die niet binnen de maand van de ontvangst van het bezwaar werden uitgevoerd. We hebben de behandeling van de bezwaarschriften onroerende voorheffing eind november 2021 stopgezet. Dat komt door de overdracht van die materie naar het Waalse Gewest op 1 januari 2021. We hadden de bezwaarschriften onroerende voorheffing voor het Vlaamse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest reeds eerder aan die gewesten overgedragen. De Algemene Administratie van de Fiscaliteit is een doelgroepgerichte organisatie met drie administraties: de Administratie Particulieren; de Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen; de Administratie Grote Ondernemingen. Er zijn enkele uitzonderingen: Tot 30 juni 2020 omvatte de Administratie Particulieren ook het Polyvalent centrum Eupen dat alle dossiers van het Duitstalige landsgedeelte behandelde: particulieren, kleine en middelgrote ondernemingen en grote ondernemingen. Op 1 juli 2020 werd dat centrum opgeheven. Die dossiers worden voortaan behandeld door de centra P Luik en KMO Luik, in functie van de aard van de belastingplichtige. De Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen omvat ook: het controlecentrum Brussel 4 dat de dossiers van de parlementsleden behandelt; tot 30 juni 2020 het Centrum Buitenland dat instond voor de behandeling van alle dossiers van niet-inwoners (natuurlijke personen en vennootschappen). Op 1 juli 2020 werd de naam ‘Centrum Buitenland’ veranderd naar ‘KMO Centrum Specifieke Materies’. Dat centrum is bevoegd voor: de bedrijfsvoorheffing en de roerende voorheffing van alle belastingplichtigen en alle niet-inwoners; de belasting van niet-inwoners; de btw voor niet-inwoners die aan de btw zijn onderworpen; de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen; de diverse taksen. De Administratie Particulieren behandelt voortaan dossiers van de niet-inwoners - natuurlijke personen die niet aan de btw zijn onderworpen. Legende: 0 = waarde is nul. Lege cel = geen waarde mogelijk. N/B = waarde niet beschikbaar.

Van / tot

2012-01-01 - 2023-12-31

Bijgewerkt

2024-02-14

Categorie

  • Economie en Financiën
  • Publieke Sector

Frequentie

Jaarlijks

Formaat

XLSX

Geografische dekking

België

Licentie

CC Zero (CC 0)